Obecność w mediach a wpływ

wykres obecności i wpływu w 2016 roku.

Źródło grafiki: cmdp.pl, CC BY-ND 3.0 PL

Czy obecność w mediach może przełożyć się w prosty sposób na potencjalne oddziaływanie na widzów i słuchaczy? Wyniki z 2016 roku wskazują, że nie do końca. O ile w ubiegłym roku najczęściej oglądaliśmy i słuchaliśmy osób niepartyjnych (choć niekoniecznie wolnych od własnych preferencji), o tyle największe oddziaływanie/wpływ – czyli obecność w programach publicystycznych pomnożona przez zasięg stacji – osiągnęła partia rządząca (wraz z obozem prezydenckim). Wysoka obecność niepartyjnych gości może wynikać z formuły na przykład takich stacji, jak TV Republika czy TOK FM, które licznie zapraszają tych właśnie gości. Nie przekłada się to jednak na wskaźnik wpływu, bo nadal są to stacje niszowe mające słabe zasięgi. Wysoki wpływ PiS to połączenie obecności polityków tej partii (dość wysokiej) i tego, że goszczą oni w stacjach o znacznym zasięgu. Czy ten trend się utrzyma?