W ubiegłą sobotę odbyła się konwencja wyborcza Nowoczesnej, podczas której wybrano nową przewodniczącą partii. Mimo że początkowo na stanowisko lidera pretendowało pięć osób, do rywalizacji stanęli jedynie Ryszard Petru oraz Katarzyna Lubnauer. Piotr Misiło, Paweł Pudłowski i Kamila Gasiuk-Pihowicz przekazali poparcie kontrkandydatce dotychczasowego przewodniczącego.
Przy okazji tej zmiany może warto przyjrzeć się obecności w mediach czołowych członków Nowoczesnej? W tym celu skorzystamy z zestawień dla partii.
Czas lidera
Do wyborów parlamentarnych niemal całą obecność medialną w czasie kampanii brał na siebie Ryszard Petru. Jego obecność wynosiła aż 77,33%! Drugie miejsce zajmowała Joanna Staniszkis (8%), której nie udało się wejść do Sejmu, a trzecie – Kamila Gasiuk-Pihowicz (4%). Obecność pozostałych członków Nowoczesnej była marginalna. Dopiero po wyborach partię zaczęły reprezentować intensywniej inne osoby, którym udało się wejść do parlamentu. Przyjrzyjmy się, jak to wyglądało w kolejnych kwartałach.
W pierwszych miesiącach po wyborach nadal najczęściej mogliśmy słuchać i oglądać lidera partii (43,06%), jednak w przestrzeni medialnej zaczęły pojawiać się też nowe twarze. Zdecydowanie wzrosła obecność Kamili Gasiuk-Pihowicz (do 27,78%), która w tamtym czasie pełniła funkcję rzeczniczki prasowej partii.
Na początku 2016 roku po raz pierwszy wyraźnie zaznacza się obecność Katarzyny Lubnauer w mediach (19,44%), która nieco wyprzedza Ryszarda Petru (18,75%). Warto zwrócić uwagę również na Pawła Rabieja, aktualnego kandydata na wiceprezydenta Warszawy. Jego obecność w tym okresie wynosi zaledwie ok. 3%, ale jego aktywność zacznie stopniowo wzrastać.
Lubnauer wychodzi na prowadzenie
Drugi i trzeci kwartał 2016 roku to dla Nowoczesnej stabilny okres w mediach. Katarzyna Lubnauer utrzymuje swoją przewagę obecności nad liderem na poziomie ok. 4-5%. Można również zaobserwować, którzy z pozostałych członków zaczynają regularnie reprezentować ugrupowanie. Są to na pewno Kamila Gasiuk-Pihowicz (nadal pełniąca funkcję rzeczniczki), Barbara Dolniak, Adam Szłapka oraz Joanna Scheuring-Wielgus.
Pod koniec 2016 roku twarzą medialną partii w dalszym ciągu pozostaje Katarzyna Lubnauer (ok. 20%). Jednak tym razem Ryszard Petru zajmuje dopiero trzecią pozycję w rankingu (ok. 12,5%). Wyprzedził go Paweł Rabiej, będący od 28 października nowym rzecznikiem prasowym Nowoczesnej.
Początek 2017 roku to trudny czas dla wizerunku Nowoczesnej. Gdy okazało się, że lider partii wraz z Joanną Schmidt podczas okupacji Sali Plenarnej wyjechał na wakacje, wiarygodność partii znacząco zmalała. Nie wpłynęło to jednak na obecność Ryszarda Petru w mediach. Utrzymała się ona na poziomie ok. 12%. Dopiero w kolejnych kwartałach lider usunął się w cień.
Petru schodzi na dalszy plan
Niezmiennie twarzą partii pozostaje Katarzyna Lubnauer (ok. 20% obecności), ale tym razem zauważalnie wzrasta wskaźnik obecności Pawła Rabieja – do ok. 17%. (Jest to o tyle ciekawe, że 23 stycznia zrezygnował z funkcji rzecznika prasowego. Czyżby już od lutego zaczął przygotowywać się do wyborów samorządowych?), a spada wynik Ryszarda Petru (do zaledwie 7,25%). Warto zaznaczyć, że od kwietnia 2017 roku posłowie Nowoczesnej zaczęli częściej odwiedzać stację TVP Info. Do tej pory to TVN24 był ulubionym miejscem wyrażania opinii dla członków tej partii.
Ostatnie dwa miesiące umacniają pozycję Katarzyny Lubnauer i Pawła Rabieja w mediach. Swoją obecność zaznaczają też inni kandydaci na przewodniczącego partii: Piotr Misiło ze wskaźnikiem na poziomie 4% oraz Paweł Pudłowski z 5%. Obecność Kamili Gasiuk-Pihowicz od początku roku nie ulega większym zmianom, stale waha się od ok. 6% do 8%. Za to wyraźnie rzuca się w oczy spadek obecności Ryszarda Petru (do 5,59%). Lider ugrupowania, którego nazwisko znajdowało się w nazwie partii, twarz kampanii parlamentarnej, w ciągu dwóch lat stracił swoją pozycję. Jego miejsce zajęła posłanka, która od dłuższego czasu – poprzez regularne reprezentowanie siebie i swojego środowiska politycznego w mediach – swoją pozycję wzmacniała.
Jak zmiana władz w Nowoczesnej wpłynie na obecność polityków w telewizji i radiu? Będziemy sprawdzać na bieżąco.